Як зміниться Вінниця до 2030 року

By , in Місто Спецпроект on . Tagged width:

Стратегічне планування за останні роки стало однією з головних «фішок» вінницької влади. Підтвердженням тому є «Стратегія 2020» та «Стратегія 2030», завданням яких було визначення головних пріоритетів на наступні роки та встановлення конкретних завдань у кожному напрямку роботи адміністрації міста.

У цій статті ми проаналізували загальні тенденції робити вінницької влади з точки зору «що планували» та «що з цього вийшло», а також спрогнозували ймовірні зміни, які чекають на Вінницю та тепер вже всю Вінницьку міську ОТГ протягом наступних 10 років.

Що у нас було

Ще за часів, коли посаду міського голови Вінниці обіймав Володимир Гройсман, у місті почали реалізацію «Стратегії 2020» (сам документ можна переглянути за цим посиланням). В рамках втілення планів у життя, міська влада зосередилася на таких напрямках:

  • Зменшення бар’єрів для започаткування/ведення бізнесу;
  • Покращення «інвестиційного клімату» для залучення прямих інвестицій на міжнародному рівні;
  • Підвищення соціального захисту населення;
  • Підвищення енергоефективності міста;
  • Розвиток громадського транспорту та транспортної інфраструктури міста в цілому;
  • Поліпшення умов життя громадян та підвищення їх добробуту;
  • Підвищення рівня медичних послуг у місті та створення комфортних умов для ведення здорового способу життя.

Хоч під час презентації та перші роки після ухвалення «Стратегії 2020» ці плани викликали, в основному, скепсис, то сьогодні, читаючи кожен з наведених вище пунктів, більшість вінничан можуть назвати хоча б по кілька прикладів змін по кожному з напрямків.

Що у нас є

На календарі 2021-й рік, а за вікном – місто, яке розвивалося, спираючись на «Стратегію 2020». Складні терміни зі сфери державного управління та плани, описані у буклеті 10-річної давності, перетворилися на об’єктивну реальність, у якій ми зараз живемо.

Що ж змінилося за цей час? Наведемо приклади відповідно до списку вище:

  • Вінницька область встигла очолити рейтинг найкомфортніших регіонів для ведення бізнесу і зараз залишається у п’ятірці найкращих;
  • Національне рейтингове агентство «ІВІ-Rating» визнало Вінницю містом з високою інвестиційною привабливістю, високою кредитоспроможністю та гарною репутацією;
  • Антикризова програма «Вінничани важливі» стала взірцем підтримки та соціального захисту населення, і сьогодні вона вже діє на території всієї Вінницької міської ОТГ;
  • В плані енергоефективності у місті активно оновлюють вуличне освітлення, встановлюючи економічні LED-ліхтарі, утеплюють школи та дитячі садочки, оновлюють тепломережі для зменшення втрат;
  • Для збільшення кількості громадського транспорту Вінниця активно співпрацює з міжнародними донорами, а також виготовляє власні трамваї «VinWay» та тролейбуси «VinLine»;
  • У Вінниці стрімко зростає рівень комфорту життя, про що свідчить той факт, що місто вже багато років поспіль визнають найкомфортнішим містом України, крім того, це також впливає на добробут вінничан – власники житла у місті стали багатшими просто за рахунок того, що ціни на вторинному ринку Вінниці зросли на 40% за останні 4 роки;
  • У медичній сфері наше місто сьогодні також перебуває серед лідерів – місцева влада забезпечує медиків великими доплатами, а в плані боротьби з пандемією центральна влада активно користується досвідом Вінниці та напрацюваннями наших медиків, які першими в Україні розробили протокол лікування хворих на COVID-19;
  • При цьому, у місті оновлюють парки та будують нові спортивні майданчики, щоб люди мали змогу гуляти та тренуватися, зміцнюючи своє здоров’я (багато в чому це є заслугою вінничан, які подають свої проекти на конкурс «Бюджет громадських ініціатив»).

Тепер, ознайомившись зі списком «що було зроблено», можна оцінити результати виконання планів, які були схвалені ще 10 років тому. Якщо заглиблюватися у деталі, то, звісно, ми виявимо багато недоліків.

В якості прикладу можна навести завдання «розширити велосипедну інфраструктуру Вінниці до 80км велодоріжок у 2020 році» – його не можна назвати повністю виконаним, адже зрештою у місто мало 79км велодоріжок на момент «дедлайну» виконання цього завдання.

Таких прикладів ще багато, і вони є у кожній сфері. Проте завищені очікування місцевої влади щодо самих себе та подекуди «рекламно» гіперболізовані плани навіть у випадку «неповної реалізації» помітно змінюють умови життя у Вінниці.

Зрештою, для політичних конкурентів команди Гройсмана-Моргунова 1км не добудованих велосипедних доріжок є гарним приводом для жартів та іронії, а 79км вже існуючих велодоріжок при цьому є приємним покращенням для кожного, хто користується велосипедом.

Що буде далі

Більшість описаних вище змін мали під собою набагато «глибшу» та важливішу основу, ніж просто ухвалення «Стратегії 2020». Більшість цих результатів були б недосяжними, якби за часів прем’єрства Володимира Гройсмана не було втілено в життя реформу децентралізації.

Сьогодні реформа вже підійшла до свого логічного завершення – Україну розділили на громади, і тепер, після вирішення всіх адміністративно-територіальних питань, вони мають вийти на шлях сталого розвитку.

«Стратегія 2030», яку не так давно ухвалила Вінницька міська рада, стосувалася вже не тільки самого міста – вона визначає подальший «вектор докладання зусиль» для всієї Вінницької міської ОТГ, до якої, окрім Вінниці, також входять 8 сіл:  Щітки, Писарівка, Великі Крушлинці, Малі Крушлинці, Вінницькі Хутори, Гавришівка, Стадниця, Десна.

З огляду на положення «Стратегії 2030», ми можемо зробити такий прогноз на найближче десятиліття:

  • По всьому місту надалі будуть капітально ремонтувати вулиці, оновлюючи тротуари, створюючи велодоріжки і т. д;
  • Кількість громадського транспорту (зокрема і тролейбусів та трамваїв власного виробництва) буде зростати, а вінничани поступово будуть «пересідати» на велосипеди, електросамокати та інший транспорт, яким можна буде пересуватися по велодоріжках;
  • Проблема з заторами поступово буде вирішуватися «рухом назустріч» між вінничанами та владою, коли одні будуть збільшувати кількість громадського транспорту і покращувати велоінфраструктуру, а інші почнуть рідше користуватися автомобілями (зараз вінничани поки що не поспішають робити свій «внесок» у вирішення проблеми і лише активніше купують автомобілі – з 2018 до 2020 року кількість авто у місті зросла з 80 до 120 тисяч);
  • Інфраструктура Вінницької міської ОТГ стане більш «об’єднаною», завдяки чому власники квартир у Вінниці поступово почнуть продавати своє житло у місті та купувати будинки у приміських селах – громадський транспорт дозволить без проблем діставатися на роботу у місті;
  • Населення ОТГ поступово почне зростати завдяки приїжджим на заробітки з інших куточків України – Вінниця стане більше схожою на Київ завдяки приєднаним селам;
  • Малий та середній бізнес, який зможе ефективно адаптуватися до поступового перетворення Вінниці на мегаполіс, отримає можливість настільки «масштабуватися» в межах Вінницької міської ОТГ, щоб мати достатні ресурси для виходу на всеукраїнський рівень.

Простіше кажучи, зміни, які відбуватимуться до 2030 року, будуть такими самими, як ті, що відбувалися до сьогодні – Вінниця поступово покращуватиме всі свої якісні та кількісні показники, перетворюючись на мегаполіс. Єдине, що буде погіршуватися – це якість повітря, але наявність приміських сіл дозволить, за бажанням, переїхати з «галасливого центру» до «чистих околиць». І при цьому змінювати місце роботи навіть не доведеться, тому що громадських транспорт дозволить без проблем діставатися туди, куди треба.

Рекомендуємо також почитати
×

Поринь у Хвилю. Тисни ЛАЙК!